Socialrådgivning ges vid Kompetenshubben

Socialrådgivning ges vid Kompetenshubben

Sedan september månad finns möjlighet för allmänheten att få rådgivning i frågor som kan uppstå i kontakten med socialtjänsten. Varje onsdag finns socialrådgivare på plats vid Kompetenshubben på Båstads bibliotek för att svara på frågor och ge vägledning.
Syftet med rådgivningen är att erbjuda kommuninvånarna information om allt från hur man fyller i blanketter för ansökan om ekonomiskt bistånd, förmåner hos försäkringskassan eller aktivitetsrapportering till arbetsförmedlingen till annan information som rör samhället och myndigheter.
Tanken med rådgivningen är att den ska fungera som hjälp till självhjälp där besökarna får information och kunskap som gör att de i framtiden själva kan utföra ett visst ärende.
– Vi har sett att det finns ett behov hos en del av att få mer stöd och hjälp och vi vill att kontakten med oss som myndighet ska vara så enkel som möjligt. Hjälpen gäller inte bara våra egna blanketter utan även var man kan vända sig i samhället med en viss fråga, förklarar Jeanette Östlund Zielinski, enhetschef på individ- och familjeomsorgen.
Rådgivningen har inte en myndighetsutövande funktion och den som har behov av ett personligt möte med en socialsekreterare hänvisas istället till individ- och familjeomsorgens kontor.
För att minska risken för smittspridning tar Kompetenshubben emot en person i taget och besökaren och rådgivaren åtskiljs av en plexiglasskärm. Rådgivningen ges varje onsdag mellan klockan 13 och 15.

Socialrådgivningen ges vid Kompetenshubben på Båstads bibliotek.

Inlägget Socialrådgivning ges vid Kompetenshubben dök först upp på Båstads kommun.

Avbryt

Lämna en kommentar