Bygglovsavdelningen lanserar fler e-tjänster
Bygglovsavdelningen lanserar fler e-tjänster
Nu lanserar bygglovsavdelningen fler e-tjänster. Genom de nya e-tjänsterna ska hantering av ärenden bli mer effektiv och resultera i snabbare besked till den som söker bygglov, strandskyddsdispens och andra åtgärder.
De tidigare pappersblanketterna ersätts nu helt av e-tjänster. Som sökande, fastighetsägare eller kontrollansvarig kan man när som helst logga in med sitt BankID och se alla handlingar samt aktuell status på sina ärenden. Administrativ chef Andrea Lahger uppmanar alla att skaffa digital brevlåda så att även breven till grannar kan rationaliseras bort och handläggningstiden kortas ner.
Via e-tjänsterna kan man göra anmälan, söka strandskyddsdispens, bygglov och andra åtgärder, komplettera sitt ärende, ta del av beslut och handlingar, lämna synpunkter som granne, ansöka om startbesked, slutbesked med mera.
Om man tidigare skickat in sin ansökan via blankett kan man ändå komplettera sitt ärende via e-tjänsterna. Detta sparar både tid för den sökande och för bygglovsavdelningen.
– Vi hoppas att e-tjänsterna ska ge bättre service till medborgarna och effektivisera bygglovsprocessen. Man får själv mer kontroll genom att man logga in och se vad som hänt och på så sätt följa sitt ärende i realtid, säger Catharina Arehög, bygglovschef på Båstads kommun.
Behöver du hjälp med att fylla i en digital ansökan kan du vända dig till kommunens kundcenter på 0431-77000 eller till administrationen på Samhällsbyggnad.
Inlägget Bygglovsavdelningen lanserar fler e-tjänster dök först upp på Båstads kommun.