Studie- och yrkesvägledning

Samordningsgruppen består av en studie- och yrkesvägledare från respektive av de 11 kommunerna i Familjen Helsingborg. Samordningsgruppens uppdrag är att samordna och genomföra två- tre nätverksträffar varje år.

Samordningsgruppen är ett viktigt kommunicerande kärl för att skapa delaktighet och inhämta behov och input från sina studie- och yrkesvägledarekollegor i Familjen Helsingborg.

Kommun Kontaktperson Mailadress
Anna-Lena Hall anna-lena.hall@bjuv.se
Hanna Sjöberg hanna.sjoberg@bastad.se
Anne-Li Johansson anne-li.johansson@helsingborg.se
Marlene Klit Welin (Samordnare) marlene.klitwelin@helsingborg.se
Johan Frånlund johan.franlund@hoganas.se
Veronica Jansson veronica.jansson@klippan.se
Sandra Dahlinger sandra.dahlinger@landskrona.se
Ann-Christine Nyström ann-christine.nystrom@perstorp.se
Marie Eriksson marie.eriksson@svalov.se
Jeanette Hägg jeanette.hagg@astorp.se
Amelie Sanner amelie.sanner@engelholm.se
Therese Max therese.max@orkelljunga.se
Syfte

Samordningsgruppen består av en studie- och yrkesvägledare från respektive av de 11 kommunerna i Familjen Helsingborg.
Samordningsgruppens uppdrag är att samordna och genomföra två- tre nätverksträffar varje år. Samordningsgruppen är ett viktigt kommunicerande kärl för att skapa delaktighet och inhämta behov och input från sina studie- och yrkesvägledarekollegor.

Målsättning 2025-26

Dimensionering och valkompetens

Målet är att fortsätta att utveckla det gemensamma dimensioneringsarbetet och stimulera för ökad sökbild till yrkesprogrammen.  

Valkompetens har varit ett fokusområde under ett antal år och kommer fortsatt vara så för att stimulera fler sökande till yrkesutbildning och verka för elevers strategiska gymnasieval utifrån sina önskemål och möjligheter.  

AI och metodutveckling

Målet med detta arbete är att kartlägga och tydliggöra hur artificiell intelligens (AI) kan tillämpas för att effektivisera arbetsprocesser och stärka analysförmågan inom skolväsendet.  Arbetet ska genomföras med särskilt fokus på likvärdighet, informationssäkerhet samt källkritik och bedömning av AI-genererat innehåll. Utgångspunkten är att undersöka hur AI kan bidra till ökad kvalitet i undervisningen, förbättrade läranderesultat och utveckling av pedagogiska metoder.

Skolchefernas gemensamma arbete tillsammans med nätverken 

För att få genomslag i arbetet med dimensionering/valkompetens och de gemensamma utmaningarna och möjligheterna inom förskola/skolan med AI-projekten behöver samtliga nätverk vara involverade. Detta sker dels genom att utveckla gemensam kunskap och förståelse för utmaningarna och möjligheterna dels genom riktade insatser och uppdrag som syftar till ökad måluppfyllelse utifrån uppdragens målsättning. Nätverken ska arbeta mot uppsatta mål och prioriterar arbetet utifrån respektive nätverks kontext.