Vårt näringsliv blomstrar tack vare dig och alla andra företagare i Landskrona! Under de senaste åren har utvecklingen tagit fart på allvar och tillväxten är högre just här än i många andra delar av regionen.  Ett bättre tillfälle än det här kan vi knappast finna för att fira näringslivets framgångar som sträcker sig långt utanför stadens gränser.

Den 30 mars bjuder vi in till Näringslivsgalan på Örenäs slott. Det blir en alldeles speciell kväll fylld av god mat, underhållning och prisutdelning med fullt fokus på våra framgångsrika företagare. Det blir också en kväll där vi får tillfälle att umgås, finna nya samarbetspartners och stärka våra relationer med andra företagare och stadens representanter.

Läs mer och anmäl dig på landskronanaringlivsgala.se

Starta eget företag

Nytt år, nya utmaningar. Är det kanske dags att starta eget men du behöver en extra kick på vägen? Då är du varmt välkommen att inspireras och få goda råd på vägen av Guy Rambech från Nyföretagarcentrum!

Under träffen får du allmän information om hur du kan starta företag, vad du ska tänka på och vad Nyföretagarcentrum och Höganäs kommun kan hjälpa till med.

Vi erbjuder två tillfällen under våren:

  • Tisdag 12 februari 18.15 – 20.30
  • Tisdag 16 april 18.15-20.30

Plats: Stadshuset, Centralgatan 20, Höganäs

Anmälan: skanenordvast@nyforetagarcentrum.se

Företagardagarna 2019

I år går Företagardagarna av stapeln 10-11 maj i Lindab Arena. Företagsmässan för alla branscher med fri entré för besökarna.

Företagardagarna är Familjen Helsingborgs näringslivsmässa och är en årlig återkommande mässa med drygt 220 utställare och ca 8000 besökare på två dagar är detta en unik mötesplats.

Många olika utställare

Mässans syfte är att öka den regionala andan och uppmuntra till affärer inom regionen, och det ska vara enkelt att delta för alla!  Ett ypperligt tillfälle att skapa underlag för ökade affärer. Alla ska kunna vara med: företagsjättar, småföretag och hobbyföretagare.

Arrangör: Ängelholms Näringsliv AB

Anmäl dig på engelholm.com.

Välkommen till jobb 19

Nu har vi fler än 40 utställare på mässan och över 700 lediga jobb att söka! Missa inte chansen att komma på Ängelholms största jobbmässa.

JOBB19 är en mötesplats för företag som behöver rekrytera och för dig som söker jobb, funderar på att starta eget eller är nyfiken på branscher och utbildningar. Jobbmässan är en möjlighet för dig att presentera dig själv och vad du kan erbjuda företagen.

  • När: 7 februari
  • Öppettider: 14.00-17.00
  • Plats: Foajén i Lindab Arena
  • Pris: Kostnadsfritt för utställare och besökare

Läs mer på engelholm.com

Kompetensförsörjning beskrivs idag av många som det största hindret för fortsatt tillväxt. Arbetsgivare har stora anställningsbehov, ändå står många utan jobb. Här finns ett problem!

Under denna dag fokuserar vi på hur arbetsgivare ska klara den kanske viktigaste framtidsfrågan:
Rätt kompetens och personal både idag och imorgon för att nå sina affärsmål och skilja sig från konkurrenterna.

  • 8:00 – 8.30 Check In
  • 8:30 Inledning
  • 8:45 Arbetsmarknadskunskap: Elin Diener, kommunikatör. ”MISSMATCH – hur löser vi framtidens kompetensförsörjning?”
  • 9:15 Volvo Car Sverige: Linnea Larsson, jobbar med strategisk rekrytering till verkstad. ”Förändring av ungas attityd till bilindustrin!”
  • 9:45 Kaffe och smörgås
  • 10:10 Båstads kommun: Filippa Swanstein. ”Tar vi tillvara på all tillgänglig kompetens? Finns det möjligheter vid rekrytering som inte tas tillvara eller hinder som snabbt kan undanröjas. Filippa talar om attityder, fördomar, mångfald, förändringsarbete, normer, språk- och kulturkrockar.”
  • 10:45 Massive Entertainment: Linda Malmgren, kommunikationschef. Massive Entertainment är en världsledande videospelstudio i Malmö med ett multinationellt team av 550 passionerade och högkvalificerade personer från mer än 45 olika länder. ”En framtid inom spelutveckling – hur förbereder du dig för att bli del av en av världens snabbast växande industrier?”
  • 11:15 Diskussion – Kompetensförsörjningens utmaningar och möjligheter.
  • 12:00 Lunch och mingel

När: Den 22 mars kl 08:00 – 13:00
Var: Hotel Riviera Strand

Varmt Välkomna!

Anmäl dig via bastad.com

Är du företagare och intresserad av hur man etablerar sig och gör affärer i Danmark? Eller söker du kompetens och vill rekrytera personal i grannlandet? Den 4 februari öppnar Øresunddirekt en pop-up filial i Helsingborg. Här kan du som företagare få information om hur du kommer närmare möjligheterna på den danska marknaden.

Experter från Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan kommer finnas på plats i Helsingborg var tredje måndag från och med 4 februari. Du som är företagare kan bland annat få svar på frågor om skatt och socialförsäkring. Du kan även boka kostnadsfri rådgivning med Øresunddirekts företagsrådgivare på informationscentret i Malmö.

Var: Gasverksgatan 2 i Helsingborg (arbetsmarknadsförvaltningen)
När: Måndag 4 februari, drop-in mellan kl. 10.00-15.00.

Øresunddirekt finns i Helsingborg var tredje måndag, följande datum:

  • 4 februari
  • 25 februari
  • 18 mars
  • 8 april
  • 29 april
  • 20 maj
  • 10 juni

Om Øresunddirekt

Øresunddirekt är en dansk-svensk informationstjänst som förmedlar offentlig information från myndigheter till invånare och näringsliv i Öresundsregionen. Øresunddirekt riktar sig till invånare på båda sidor av Öresund som vill flytta, studera eller arbeta i grannlandet. Företag kan även boka kostnadsfri rådgivning om etablering, rekrytering och affärer över sundet.

På informationscenter Øresunddirekt i Malmö finns experter från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Länsstyrelsen, Region Skåne och Skatteverket och i Köpenhamn finns en webbredaktion. Från och med måndagen den 4 februari kommer verksamheten även finnas på plats i Helsingborg, var tredje måndag mellan klockan 10.00-15.00.

Läs mer på oresunddirekt.com och på oresunddirektbusiness.com

Hur attraherar vi framtidens resenär?  Det är förmodligen en fråga vi alla hade velat ha ett tydligt svar på. Genom att lyssna till trendanalysföretaget Kairos Future och tillsammans vara kreativa är förhoppningen att vi efter denna besöksnäringsdag tillsammans går mot en hållbar destination för morgondagens resenär.

Under dagen får vi också lyssna till vad som är på gång lokalt i Båstad 2019 både vad gäller utvecklings- och marknadsinsatser. Vårt gemensamma varumärke Båstad och Bjärehalvön kommer att presenteras och vi är nyfikna på att lyssna in vad du som aktör i besöksnäringen har på gång.

När: 5 mars kl. 9-15
Var: Hotel Skansen

Varmt välkommen!

Föredrag av framtidsstrateg

Therese Lundqvist arbetar till vardags på Kairos Future som är ett internationellt konsult- och analysföretag som hjälper företag och organisationer att förstå och forma sin framtid. Den 5 mars föreläser Therese för oss om trender kopplat till framtidens resande såsom digitaliseringen av kundresan, automationens påverkan på värdskapet samt natur och hållbarhet som attraktionskraft.

Besöksnäringsdagen är kostnadsfri för dig som medlem hos Båstad Turism och Näringsliv. För övriga är kostnaden 300 kr ex. moms. Efter anmälan får du en bekräftelse till din mejl, får du inte denna så kontakta oss för att försäkra dig om att du är anmäld.

Vid frågor kontakta annika.borgelin@bastad.com.

Nu öppnar nomineringen!

Nu öppnar nomineringen!

Nomineringen till Årets initiativ inom öppenhet och inkludering har nu öppnat! Kanske är det en speciell chef, arbetsplats eller ett initiativ som du tycker ska vinna 2018 års pris? Passa på att skicka in ditt bidrag redan nu, nomineringen stänger 31 december 2018!

Arbetsplatser gör skillnad, och kan i praktisk handling förmedla demokratiska värderingar i vardagen. Detta är ett långsiktigt och framåtblickande förändringsarbete. För att sprida goda exempel och uppmuntra till initiativ för ökad öppenhet och inkludering utlyses årligen en belöning för goda insatser med arbetsgivarfokus!

Med öppna och inkluderande arbetsplatser kan vi leverera bättre kvalitet och service till våra kunder och medborgare. Det bidrar också till ett arbetsliv där personer bedöms utifrån sin kompetens, där alla behandlas med respekt och ges lika rättigheter och möjligheter.

Nominera en chef, arbetsplats eller initiativ!

Genom Årets Initiativ inom öppenhet och inkludering lyfts handlingar fram som har bidragit till utveckling inom detta område och ur ett arbetsgivarperspektiv.

Vill du nominera en chef, arbetsplats eller ett initiativ som bidragit till öppenhet och inkludering under 2018?

Trycka för att nominera och läsa mer!

Kontakt:
Sabina Hadžajlić
Projektledare
telefon: 042- 458 55 67

Vi upprepar förra årets succé med över 2000 besökare! Du som har rekryteringsbehov är välkommen som utställare! Rekryteringsbehovet kan innebära fasta tjänster, visstidsanställning, sommarjobb, projektanställning, vikariat inför sommaren 2019 eller liknande.

Anmäl ditt deltagande redan nu till Jobbmässa Ängelholm 2019 och gör ditt företag synligt för arbetsmarknaden. Jobbmässan kommer att fyllas av jobbsökande och för företagen kommer det att finnas stora möjligheter att nätverka, ta emot ansökningar och boka vidare intervjuer.

Vi kommer att marknadsföra mässan på olika sätt och vi har höga förväntningar på ett stort antal jobbsökande och vi hoppas på många utställande företag.

Den 30 mars blir det åter en glittrande näringslivsgala på Örenäs slott.

-Vårens gala gav mersmak. Nu är planerna i full gång med 2019 års gala och vi utlovar en riktigt festlig kväll med näringslivet i fokus, säger Anders Ekblom på näringslivsavdelningen som är projektledare för evenemanget.

Galan arrangeras av Landskrona stad i samarbete med näringslivet. Vill du veta mer om hur du kan bli en av huvudsponsorerna för galan? Kontakta Anders på anders.ekblom@landskrona.se.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of familjenhelsingborg.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close